Miksi sinun kannattaisi liikkua?

posted in: Uncategorized | 0

Miksi sinun kannattaisi liikkua?

Liikunnan vaikutuksista ihmiselle on tehty lukuisia tutkimuksia, jotka todistavat, että liikkumisesta on ihmiselimistölle sopivissa määrin vain hyötyä. Tässä kerron, miksi minun mielestäni sinun kannattaa liikkua.

Terveydelliset hyödyt, joita liikunnasta saa ovat se tärkein syy miksi minä liikun. Yksinkertaisesti haluan elää mahdollisimman tervettä elämää. Mieti, voisiko yksi elämän perusarvoista – terveenä pysyminen – kannustaa myös sinua liikkumaan.

Liikunta ennaltaehkäisee monia sairauksia ja parantaa kehon vastustuskykyä. Erityisesti suomalaista väestöä vaivaaviin kansantauteihin, kuten diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin, sairastumisen riski alenee säännöllisen liikunnan seurauksena. Myös istumatyön aiheuttamat kiputilat, lihas- ja jännelukot vähenevät, jolloin työssäkäynnistä tulee samalla mielekkäämpää. Lisäksi unesta tulee laadukkaampaa, nukahtaminen helpottuu, ja kaikkihan tietävät, että hyvien yöunien jälkeen päivä on huomattavasti parempi kuin huonosti nukutun yön jälkeen.

Ajattele siis näitä asioita seuraavan kerran, kun olet sohvalla työpäivän jälkeen etkä millään ”jaksa” lähteä ulos. Liikkumaan lähteminen saattaakin olla mahdollisuus yleisen jaksamisen paranemiseen saman päivän ja myös tulevien päivien aikana.

Ihmiskeho on luotu liikkumaan. Jokainen tarvitsee omaa hyvinvointiaan varten kunnon, jolla selviytyä päivittäisistä askareista. On fakta, että kaikki liike kiihdyttää aineenvaihduntaa, jolloin kehon ravintoaineiden käyttöönotto kasvaa eli kalorit kuluvat. Tämä yhdistettynä säännölliseen ruokavalioon auttaa kehoa kiinteytymään ja rasvaa palamaan.

Jos siis haaveilet kiinteämmästä vartalosta ja pienemmästä vaatekoosta, kannattaa lähteä liikkumaan. Kaikki aina kävelylenkistä crossfittiin ja vaikkapa salsatuntien kokeiluun ovat hyviä liikuntamuotoja. Kunhan löydät juuri sinulle sopivan ja mielekkään tavan liikkua!

Liikunnan aikana ja sen jälkeen mieli virkistyy, ajatukset ovat positiivisia ja olo on hyvä. Olet varmasti huomannut, että pelkkä makaamaan jääminen tekee vain entistäkin voimattomamman ja väsyneemmän olon. Mikään ei auta paremmin huonoon päivään kuin lenkki, jumppatuokio tai jokin pienikin aktiivinen tekeminen. Liikkuminen aktivoi elimistömme mielihyvähormonitoiminnan, jolloin mm. endorfiini-hormonin tuotanto kasvaa. Se luo elimistöön juuri sen hyvän olon tunteen, mikä tulee esimerkiksi pitkän kävelylenkin jälkeen.

Minulle liikunta tarkoittaa myös sosiaalisuutta. Toisten kanssa liikkuminen antaa extra hyvän fiiliksen ja samalla tulee hoidettua niin kehoa kuin mieltä. Suosittelen siis pyytämään kaverin matkaan ja keksimään yhdessä aktiivista tekemistä!

Tässä syitä, miksi minun mielestäni kannattaa liikkua. Itselleni liikunta on muodostunut elämäntavaksi. Saan siitä hyvää oloa ja energiaa päivittäiseen jaksamiseen. Toivon, että sinäkin saisit liikunnasta edes jotain vastaavaa.

-Kaisa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *