Tule iloisemmaksi ja stressaa vähemmän – 9 merkittävää ruoka-ainetta masentuneisuuden lievittämiseen!

posted in: Uncategorized | 0

Terveellinen ruoka ei vaikuta pelkästään kehoon,vaan sillä on merkittäviä positiivisia vaikutuksia myös mieleen ja mielialaan.

  1. Jos mieli on maassa, hyvien rasvoijen ja D-vitamiinia sisältämä ruokavalio selättää apean mielialan.
  2. Samanlaisia vaikutuksia on kaaleista kiinan- ja lehtikaalilla niiden sisältämän magnesiumin, K-vitamiinin ja folaattin vaikutuksesta. Etuna on myös, että ruokien ainesosat auttavat maksaa suodattamaan paremmin myrkkyjä.
  3. Simpukoissa ja ostereissa on paljon B12-vitamiinia, jolla on tärkeä rooli viestien kuljettamisessa aivoissa ja hermoissa. B12-vitamiini paljon nautittuna voi helpottaa masentuneisuutta.
  4. Myös runsas kalansyönti vähentää masentuneisuutta omega3-rasvahappojen avulla. Raskaana olevien täytyy olla varovaisia siinä, kuinka paljon ja minkä tyyppistä kalaa he syövät.
  5. Tutkimusten mukaan 30 g pähkinöitä ja manteleita lieventää masentuneisuutta.
  6. Linssit, kikherneet ja pavut vähentävät myös maentuneisuutta.
  7. Kurpitsansiemenien sisältämä magnesium tärkeä mineraali, joka suojelee masennukselta ja ahdistuneisuudelta. Siemenissä on myös sinkkiä ja ainesosia, jotka edistävät hyvää unta. Sopiva annos siemeniä on runsas puoli desiä.
  8. Kurkuman sisältämän kurkumiinin on havaittu tehostavan masennuslääkkeiden vaikutusta. 9.
  9. Herkutellakin joskus kannattaa, sillä tumma suklaa ja raakakaakao sisältämät ainesosat on linkitetty tyyneyteen ja tyytyväisyyteen.

Runsaasti transrasvoja, sokeria ja natriumia sisältävä ravinto on yhdistetty masennuksen ja ahdistuksen syntyyn. Transrasvat kovettavat solukalvoja, jolloin ravintoaineet eivät pääse helposti solun sisään eivätkä kuona-aineet ulos. Transrasvat ovat myös yhteydessä tulehduksiin, mikä puolestaan altistaa luki-, oppimis- ja keskittymisvaikeuksille, masennukselle, sydän- ja verisuonitaudeille, diabetekselle ja syövälle.

Transrasvojen välttäminen on mahdotonta siitäkin syystä, ettei niitä ilmoiteta tuotteiden myyntipäällyksissä. Niissä ilmoitetaan vain rasvojen kokonaismäärä. Transrasvoja on sipseissä ja ranskanperunoissa, paistetussa kanassa, lähes kaikissa leivonnaisissa, kuten kakuissa, munkeissa, donitseissa ja muussa pikaruuassa. Transrasvoja on margariineissa, pikkuleivissä, kekseissä, pakasteissa ja monissa muissa valmisruuissa. Transrasvoja on yllättävissäkin elintarvikkeissa, kuten muroissa, myslissä, energiapatukoissa, popcornissa, kalapuikoissa, pitsoissa ja muissa rasvoja sisältävissä pakasteruuissa.

Paljon voit siis omilla päivittäisillä ruokavalinnoillasi vaikuttaa siihen, millaisia tuntemuksia ja fiiliksiä koet. Kannattaa ehkä kokeilla;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *